مرکز مشاوره آویژه مرکز مشاوره آویژه .

مرکز مشاوره آویژه

میزان شهریه پیام نور چگونه است؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|
۵٫۰
۰۱
شهریه پیام نور هر ساله با توجه به مصوباتی که صورت میگیرد ممکن است درصدی افزایش یابد. به طور کلی در دانشگاه هایی مانند دانشگاه پیام نور که از دانشجویان شهریه طلب میکنند، این هزینه به دو صورت شهریه ثابت و شهریه متغییر در نظر گرفته میشود. شهریه ثابت که مقدار مشخصی است و ممکن است سالانه درصدی افزایش پیدا کند. اما شهریه متغییر بر حسب هر ترم مقدار متفاوتی است که در ادامه توضیح خواهیم داد. با توجه به مقطع تحصیلی داوطلب برای هر رشته شهریه خاصی در نظر گرفته میشود. نکته مهم دیگر اینکه، میزان شهریه برای رشته های با کنکور و یا بدون کنکور تفاوتی ندارد. هر دو گروه جهت تحصیل در دانشگاه پیام نور مستلزم پرداخت شهریه می باشند.
شما برای آگاهی از شهریه پیام نور و سایر اطلاعات لازم به یک مشاوره تحصیلی نیاز دارید. مرکز مشاوره تحصیلی آویژه میتواند راهنمای مناسبی برای شما باشد. علاوه بر این میتوانید برای اطلاع از میزان شهریه رشته های مختلف اطلاعیه های سازمان سنجش را بررسی کنید . یا در کانال اطلاع رسانی تلگرام دانشگاه پیام نور عضو شوید.
نرخ جدید شهریه پیام نور
نرخ جدید شهریه پیام نور به طور دقیق توسط سازمان سنجش اعلام میشود. شهریه هر گروه آزمایشی و هر رشته ای متفاوت است. نرخ جدید دانشگاه پیام نور را میتوانید با افزایش ۱۰_۱۵ درصد به هزینه سال قبل شهریه دانشگاه پیام نور را محاسبه کنید. یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور میزان کم شهریه این مرکز آموزشی می باشد. شهریه مقطع کارشناسی ارشد را در سال جاری به ریال ذکر میکنیم. علوم انسانی_ شهریه ثابت : ۱۴۹۸۰۰۰ _شهریه دروس عمومی : ۱۷۳۰۰۰ _شهریه دروس نظری : ۲۰۷۰۰۰ _شهریه دروس اصلی و اختصاصی :  ۲۲۵۰۰۰ _شهریه دروس عملی کم هزینه ۵۱۸۰۰۰ و شهریه دروس عملی پر هزینه ۶۹۱۰۰۰ میباشد. این ها مبالغی است که در مقطع کارشناسی برای هر واحدی در نظر گرفته شده است.
داوطلبان میتوانند پیش از انتخاب رشته هزینه شهریه پیام نور در رشته های مختلف را در نظر بگیرند و با توجه به توانایی مالی در پرداخت هزینه و علاقه خود، رشته دلخواه را انتخاب نمایند.
بیشتر بخوانید: شرایط پذیرش دانشگاه پیام نور
شهریه پیام نور ۹۸_۹۹
شهریه پیام نور ۹۸_۹۹ در هر گروه آزمایشی مقدار متفاوتی است. به طور مثال نرخ جدید شهریه پیام نور برای علوم پایه در مقطع کارشناسی جهت شهریه ثابت مبلغی بین ۱۶۴_۱۷۲ تومان، شهریه دروس عمومی بین ۱۹_۲۰ تومان، شهریه دروس پایه نظری ۲۴_۲۵ تومان، شهریه دروس اختصاصی ۲۶_۲۸ تومان، دروس عملی کم هزینه ۷۶_۷۹ تومان و هزینه شهریه دروس عملی پر هزینه ۱۱۳_۱۱۹ تومان میباشد.
شهریه پیام نور ۹۸_۹۹ نیز طبق روال سابق در هر رشته ای یک بخش شهریه ثابت دارد که به سال ورود داوطلب و رشته تحصیلی بستگی دارد. شهریه ثابت به صورت ترمی تغییر نمیکند اما هر سال ۱۰_۱۵ درصد افزایش پیدا میکند. به غیر رشته های دانشگاه سراسری که هزینه شهریه ندارند، در سایر دانشگاه ها که دانشجویان شهریه پرداخت میکنند، میزان شهریه بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که هر داوطلبی جدا از رشته مورد علاقه خود، به دنبال رشته ای کم هزینه است. دانشگاه پیام نور با کمترین شهریه نسبت به سایر دانشگاه ها توانسته جزء دانشگاه های برتر کشور قرار بگیرد .
بیشتر بخوانید: چه شرایطی برای پذیرش بدون کنکور پیام نور کارشناسی نیاز است
شهریه دروس عملی پیام نور
شهریه دروس عملی پیام نور به دو صورت دروس عملی پر هزینه و دروس عملی کم هزینه تقسیم بندی میشوند. شهریه پیام نور ۹۸_۹۹ برای دروس عمومی در شاخه های مختلف به این صورت میباشد. علوم انسانی: شهریه بین ۵۶_۵۹ تومان، علوم پایه: ۷۶_۷۹ تومان، فنی و مهندسی: ۷۶_۷۹ تومان، کشاورزی ، معماری و هنر نیز ۷۶_۷۹ تومان میباشد . این هزینه ها مرتبط با شهریه دروس عملی پیام نور در واحدهای عملی کم هزینه هستند.
همانطور که ذکر کردیم دانشگاه پیام نور واحدهای عملی پر هزینه نیز دارد که شرح خواهیم داد. شهریه واحدهای عملی پر هزینه گروه انسانی بین ۷۶_۷۹ تومان،  شهریه گروه علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، معماری و هنر نیز بین ۱۱۳_۱۱۹ تومان میباشد. نکته قابل ملاحظه در مورد شهریه دانشگاه پیام نور وجود وام های دانشجویی میباشد. دانشجویانی که در برخی ترم های تحصیلی توانایی پرداخت شهریه را ندارند، طی شرایط خاصی و با توجه به قوانین صندوق رفاه دانشجویی میتوانند از کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه پیام نور برخوردار شوند.
بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام دانشگاه پیام نور چگونه است
شهریه دروس تئوری پیام نور
شهریه دروس تئوری پیام نور به سه دسته تقسیم میشوند. شهریه این واحدها در گروه های آزمایشی مختلف ممکن است مقدار متفاوتی باشد. به طور مثال شهریه دروس عمومی برای گروه های انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، معماری و هنر ۱۹۰۰۰ تومان، شهریه دروس پایه برای علوم انسانی ۲۴۰۰۰ تومان، گروه علوم پایه ۲۶۰۰۰ تومان، در گروه فنی و مهندسی، کشاورزی، معماری و هنر نیز ۲۷۰۰۰ تومان میباشد. بخش سوم واحدهای اصلی و اختصاصی هستند، شهریه واحدهای اختصاصی در گروه انسانی ۲۶۰۰۰ تومان، در گروه علوم پایه ۲۸۰۰۰ تومان، کشاورزی، فنی و مهندسی، معماری و هنر نیز ۳۰۰۰ تومان میباشد.
شهریه دروس تئوری پیام نور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در سایت های اطلاع رسانی این دانشگاه موجود است. به این ترتیب داوطلبان با در دست داشتن این اطلاعات می توانند در هر ترم شهریه خود را محاسبه کنند. البته علاوه بر شهریه، دانشجویان باید هزینه های خدمات و حق بیمه را نیز پرداخت کنند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با رشته های فنی مهندسی کارشناسی ارشد پیام نور
تغییرات شهریه پیام نور
تغییرات شهریه پیام نور به چه عواملی بستگی دارد؟ این تغییر معمولا تا چه میزان است؟ و سوالاتی در این مورد که برای دانشجویان بسیار مهم است. به طور کلی تغییرات شهریه پیام نور به دو صورت است. یک بخش مربوط به شهریه ثابت میباشد. این تغییر سالانه است و شهریه ثابت ۱۰_۱۵ درصد افزایش پیدا میکند. این افزایش قیمت هر ساله به طور دقیق توسط سازمان سنجش اعلام میشود. بخش دیگر شهریه متغییر است، بیشترین نوسانات شهریه به این بخش مرتبط است.
با توجه به تعداد واحدهای اخذ شده توسط دانشجو شهریه هر ترم تحصیلی متفاوت است. اینکه چه تعداد از واحدها اصلی یا عمومی هستند؟ چند واحد عملی اخذ شده است؟ واحدهای عملی پر هزینه هستند یا کم هزینه؟ چه تعدادی از واحدهای تئوری عمومی، پایه و اختصاصی هستند ؟ همگی مواردی میباشند که در تغییرات شهریه پیام نور تاثیر میگذارند. همه این عوامل میزان شهریه ترمی دانشجویان را مشخص میکند و باعث افزایش یا کاهش شهریه در ترم های مختلف تحصیلی میشوند.
بیشتر بخوانید: با رشته های فنی مهندسی دانشگاه پیام نور آشنا شوید
جدول شهریه پیام نور
جدول شهریه پیام نور به چه صورتی است؟ با توجه به تغییرات سالانه شهریه، دانشگاه پیام نور برای سازماندهی و اطلاع رسانی، جدول هایی برای مشخص کردن شهریه رشته های مختلف خود ارائه کرده است. این جداول شامل بخش های مختلفی هستند. ابتدا در یک ستون گروه های آزمایشی انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، معماری و همراه با ناحیه تحصیلی ذکر شده اند. چرا که میزان شهریه برخی دروس با توجه به ناحیه تحصیلی متفاوت است. در مقابل هر گروه آزمایشی شهریه ثابت، شهری واحدهای عمومی نظری، پایه نظری، اختصاصی نظری، واحدهای عملی کم هزینه، عملی پر هزینه و در پایان هزینه پایان نامه هر گروه مشخص شده است. جدول شهریه پیام نور برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم بندی شده است. از آنجایی که دانشگاه پیام نور در مقطع کاردانی دانشجو نمی پذیرد، جدولی در ارتباط با این مقطع تحصیلی نیز وجود ندارد.
سوالات متداول
۱٫ میزان شهریه پیام نور چه قدر است؟
میزان شهریه پیام نور به سال ورود و رشته دانشجو دربخش شهریه ثابت بستگی دارد. در بخش شهریه متغییر نیز به تعداد و نوع واحدهای ترمی بستگی دارد.
۲٫ شهریه دروس عملی چگونه است؟
شهریه دروس عملی دو بخش است. دروس عملی کم هزینه و دروس عملی پرهزینه، با توجه به نوع واحد میزان شهریه نیز متفاوت است.
۳٫ چه عواملی در تغییر شهریه پیام نور اثرگذار است؟
عوامل تغییر شهریه پیام نور مواردی مانند تغییر سالانه شهریه ثابت، تعداد واحدهای ترمی، نوع واحدها از لحاظ واحدهای تئوری، عملی، اختصاصی و عمومی میباشد.
  میزان شهریه پیام نور چگونه است؟
شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره 9099072068 تماس بگیرید.
برای مشاوره در زمینه میزان شهریه پیام نور چگونه است؟
از مشاورین مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت
در سراسر کشور با 9099072068 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره تحصیلی و نظام وظیفه تلفنی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۲۴:۱۶ توسط:آویژه موضوع: نظرات (0)