مرکز مشاوره آویژه مرکز مشاوره آویژه .

مرکز مشاوره آویژه

کارورزی روانشناسی چگونه است؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|
۵٫۰
۰۱
کارورزی روانشناسی
کارورزی روانشناسی برای روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ، واژه ای گوش آشنا میباشد که کمابیش با آن سروکار دارند . زمانیکه فردی در رشته ی روانشناسی تحصیل میکند و موفق به دریافت مدرک تحصیلی روانشناسی میشود ( حال در هر مقطع تحصیلی که باشد  ) ، از نظر کسب دانش و اطلاعات تئوری آمادگی هایی کسب کرده است . اما مهمترین بخشی که یک روانشناس را برای این شغل و حرفه آماده میکند ، مهارت ها و تجربه های عملی میباشد . که داوطلبان میتوانند این مهارت ها را در قالب کارورزی روانشناسی دریافت نمایند . همچنین در گذشته ی نه چندادن دور ، گذراندن کارورزی روانشناسی ، یکی از الزامات و شرایط مورد نیاز برای دریافت پروانه ی فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی بود . اما در سال های اخیر قوانین بسیاری درباره گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی از سوی نظام روانشناسی به تصویب رسیده است .
از جمله مهمترین این قوانین میتوان به حذف لزوم گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی برای اخذ پروانه فعالیت روانشناسان اشاره کرد . اما این موضوع به معنای بی نیازی مطلق روانشناسان از این دوره ها نمیباشد . چراکه گذراندن چنین دوره هایی ، با بالا بردن تجربه و مهارت عملی روانشناسان ، میتواند آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند . همچنین ، با وجود حذف شرط گذراندن این دوره ها برای دریافت مجوز تاسیس مراکز دروانی و روانشناسی ، اما کارورزی روانشناسی همچنان میتواند برای دریافت پروانه ی فعالیت کمک کننده باشد . چرا که آموزش هایی که متقاضیان دریافت مجوز مطب یا مرکز مشاوره ، در این دوره ها میبینند ، میتواند تایید کننده ی صلاحیت و مهارت آنها برای فعالیت در حوزه درمانی باشد . در ادامه ی این مطلب سعی میکنیم به تفضیل به بررسی شرایط و چگونگی گذراندن این دوره ها بپردازیم .
شرایط کارورزی روانشناسی
شرایط کارورزی روانشناسی ، از جمله مواردی میباشد که برای متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی ، سوالات زیادی را به همراه دارد . و یکی از چالش برانگیز ترین موارد مربوط به فعالیت در عرصه ی روانشناسی میباشد . از جمله شرایط مربوط به استاد این دوره ها و همچنین خود متقاصیان ، مواردی میباشند که باید به آنها توجه داشت . ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که شرایط کارورزی روانشناسی از سوی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تحت عنوان آیین نامه هایی اعلام میگردد ، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . بر اساس این آیین نامه ها ، استاد ناظر در این دوره ها میبایست دارای مدرک دکترا در یکی از رشته های روانشناسی و یا مشاوره باشد . همچنین داشتن پروانه فعالیت مورد تایید سازمان روانشناسی و سابقه کاری مرتبط به مدت تعیین شده ، از دیگر شرایط کارورزی روانشناسی ، میباشد .
هزینه ی دوره های کارورزی نیز یکی دیگر از شرایط کارورزی روانشناسی میباشد که باید بر اساس تعرفه های سازمان ناظر صورت پذیرد . مطلب مهم این است که ، دوره های کاروزی باید متناسب با موضوعات و مفاهیم ضروری رشته باشد . و هر متقاضی باید در این دوره ها ، با شرایط مصاحبه با بیماران ، بررسی بالینی و نتیجه گیری آشنا شود . متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند .
کارورزی روانشناسی در بیمارستان
کارورزی روانشناسی در بیمارستان مسیری را برای فارغ التحصیلان روانشناسی فراهم میکند ، که بتوانند با کار دربالین بیمار ، آموزه های خود در طی دوره ی تحصیل در دانشگاه را به کار گیرند . علاوه بر این کارورزی روانشناسی در بیمارستان با افزایش تجربه روانشناسان جوان ، باعث ارتقا کیفی خدمات روانشناسی در سطح کشور و افزایش اعتماد اقشار مردم به روانشناسان میشود . چنانچه فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره ، دوره های کارورزی در بیمارستان ها را طی کنند ، نیاز به کارگاه ها و دوره های آموزشی دیگر ، به حداقل میرسد . با توجه به اهمیت این موارد ، برخی از بیمارستان ها در سطح کشور ، اقدام به برگزاری این دوره ها نموده اند . بنابراین کارورزی روانشناسی در بیمارستان یکی از راه هایی است که میتواند به روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ها برای فراگیری مهارت ها ی لازم کمک کند .
ضرورت کارورزی روانشناسی
ضرورت کارورزی روانشناسی از بحث برانگیز ترین مطالب روانشناسی در یکی دو سال گذشته بوده است . چرا که در سالهای اخیر قانون حذف مدرک کارورزی برای تشکیل دادن پرونده و همچنین دریافت پروانه فعالیت ، از سوی سازمان روانشناسی کشور لغو شد . البته نمیتوان این را به عنوان بی اهمیت بودن این موضوع تلقی کرد . بر اساس همین قوانین و آیین نامه ها داشتن مدرک کارورزی برای حضور افراد در کمیسیون ها ی تخصصی سازمان روانشناسی کشور ضرورت دارد . علاوه بر این موارد و تبصره های قانون ، ضرورت کارورزی روانشناسی برای فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری ، بسیار زیاد میباشد . چرا که همانطور که در متن بار ها اشاره کردیم ، شرکت در این دوره ها علاوه بر ارتقا مهارت های فردی روانشناس ، راهی است برای استفاده از دانش و آموزش های تئوری که در طول دوره ی تحصیل کسب نموده اند .
بنابراین فارغ التحصیلان روانشناسی تنها به صرف اینکه دیگر برای مراحل اخذ مجوزمطب روانشناسی و مراکز مشاوره نیازی به مدرک کارورزی نمیباشد ، نباید به راحتی از این موضوع عبور کرد . و این دوره ها همانند گذشته یکی از شرایطی میباشد که هر روانشناس باید به آن توجه داشته باشد .
کارورزی روانشناسی در بهزیستی
کارورزی روانشناسی در بهزیستی نیز ازجمله فرصت هایی میباشد که متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی میتوانند از آن استفاده کنند . همانطور که میدانید سازمان بهزیستی کشور نقش بسیار مهمی در کنترل و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای در زمینه های مختلف و به اقشار مردم دارد . لذا با توجه به این موضوع سازمان بهزیستی نیز همانند بیمارستان ها میتواند یکی از مراکز هدف برای فارغ التحصیلان دوره های ارشد و دکتری روانشناسی ، به منظور دریافت خدمات و آموزش های عملی روانشناسی میباشد . به منظور برخورداری از این آموزش ها شرکت در دوره های مربوط به کارورزی روانشناسی در بهزیستی میتواند کمک کننده باشد . متقاضیان شرکت در این دوره ها نیز میتوانند با برقراری ارتباط با بیماران و همچنین تحت نظر اساتید مورد تایید سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بسیاری از مهارت ها و توانایی ها ی یک روانشناس خوب را کسب نمایند .
 مباحث ارائه شده در دوره های کارورزی روانشناسی
در دوره های مختلف کارورزی که تحت نظر مراکز و سازمان های روانشناسی تشکیل میشود ، مباحث و موضوعات متفاوتی ارائه میشود . در وهله ی اول در این دوره ها مطالب تئوری با اهمیت بالا ارائه میشوند . که بر این اساس متقاضیان میتوانند به تشخیص ، ارزیابی و همچنین راه های درمان یک بیماری بپردازند . در مرحله ی بعد کار عملی آغاز میشود و روانشناس میتواند بر اساس مطالبی که فراغ گرفته است ، به درمان بیماران بپردازد . به این ترتیب تجربه قرار گرفتن در محیط کار و مواجه شدن به بیماران برای متقاضیان فراهم میشود . و این موضوع باعث ارتقا سطح علمی روانشناسان و همچنین کسب توانایی های لازم برای مواجه شدن با شرایط مختلف میشود .
سوالات متداول
کارورزی روانشناسی الزامی است ؟
در حال حاضر کارورزی روانشناسی برای دریافت مجوز فعالیت مطب روانشناسی و مراکز مشاوره الزامی نمیباشد . اما برای کسب مهارت های تخصصی الزامی میباشد .
کارورزی روانشناسی در بهزیستی چگونه است ؟
متقاضیان میتوانند برای گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی ، در دوره های مربوط به سازمان بهزیستی کشور شرکت نمایند . و در این دوره ها مهارت های عملی لازم را کسب نمایند .
کارورزی روانشناسی دربیمارستان چگونه است ؟
کارورزی روانشناسی دربیمارستان ها این فرصت را در اختیار متقاضیان قرار میدهد ، که در بالین بیماران به کسب دانش و مهارت های لازم برای پروسه ی تشخیص و درمان بیماران بپردازند .
  برای مشاوره در زمینه کارورزی روانشناسی چگونه است؟
از مشاورین مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت
در سراسر کشور با 9099072068 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره تحصیلی و نظام وظیفه تلفنی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۸:۳۰ توسط:آویژه موضوع: نظرات (0)